Welcome to GincuMerah

Welcome to GincuMerah

Isnin, 13 Disember 2010

Secebis kisah....by Red Gincu




KESAL




SEMENJAK pemergian Liyana ke Kuala Lumpur, pak Husin banyak termenung. mak Som sudah tidak kuasa lagi menasihati suaminya, mak Som hanya mampu memandang sahaja kesedihan dan  kekecewaan yang di tanggung oleh suaminya.

Masih terngiang-ngiang lagi di fikiran pak Husin peristiwa yang berlaku dua tahun yang lalu. Sejak daripada peristiwa itu Liyana sudah tidak pulang-pulang lagi ke kampung halamannya jauh sekali untuk menziarahi kedua orang tuanya.

"Liya daripada mana ni?" Soal pak Husin.

"Balik jumpa kawan...", jawab Liyana acuh tak acuh dengan pertanyaan bapanya.

"Kawan yang mana satu?" Soal pak Husin lagi semakin ingin tahu dengan kegiatan anak kesayangannya itu.

"Kawan-kawan sekolah Liya laaa...habis tu dengan siapa lagi...", balas Liyana.

"Liya tu perempuan, tak baik nak, keluar sampai balik jauh-jauh malam macam ni", sampuk mak Som yang sejak daripada tadi memerhatikan gelagat dua beranak itu.

"Mak niiii....tau la Liya jaga diri..mak tak payah la risau...", jawab Liya bosan dengan nasihat ibunya.

"Memang mak dengan ayah risau, orang-orang kampung dah mula mengata Liya macam-macam. Mana mak dan ayah nak letak muka nak...", balas mak Som kembali.

"Alah walaupun Liya ni anak ketua kampung, Liya pun manusia juga mak..Liya nak juga enjoy...nak juga merasa hidup macam anak-anak orang lain...orang kampung ni pun satu, busuk hati! mentang-mentang la ayah ketua kampung saja je lah nak buat cerita yang bukan-bukan....", jawab Liyana sambil matanya melirik ke luar jendela.

"Liya!!semenjak kebelakangan ni ayah selalu dengar cerita yang tidak elok pasal Liya, betul ke Liya dan kawan-kawan Liya selalu melepak, buat perkara-perkara yang tak senonoh dengan pemuda-pemuda di hujung kampung sana"? Pak Husin semakin berang dengan tingkah laku anaknya.

"Liya dah agak dah, sebenarnya itulah soalan yang ayah dan mak nak tanya tadi kan? Ayah tak payah la risau..sejahat-jahat Liya, Liya takkan malukan ayah dan mak ok...", jawab Liya kembali.

"Masalahnya sekarang Liya dah malukan kami...orang-orang kampung tak berhenti-henti bercerita pasal Liya, kami malu tau tak?!!!!..bentak mak som.

"Ok...!!Kalau mak dan ayah malu ada anak macam Liya takpe...Liya boleh keluar dari rumah ni!!!..Liya pun dah bosan la hidup terkongkong macam ni...ada mak bapak pun macam tak de mak bapak sibuk kehulu kehilir lebih pentingkan orang lain dari anak sendiri!!!" lantas "paaaaaaaannggggg!!!!" satu tamparan hinggap ke pipi Liyana.

"Sampai hati ayah pukul Liya...pasal mulut orang-orang kampung ayah pukul Liya...selama ni ayah dan mak banyak menghabiskan masa dengan orang-orang kampung dari anak sendiri...ayah dan mak memang tak sayangkan Liya lagi....ayah dan mak lebih sayangkan orang-orang kampung dari anak sendiri"..,tangis Liyana terus berlari kebiliknya.

Pak Husin tidak mampu lagi untuk bersuara...begitu juga dengan mak Som. Mereka benar-benar kecewa dengan tingkahlaku Liyana.

Kesibukan pak Husin dalam menjaga kebajikan hal ehwal penduduk kampung telah membuatkan masa bersama keluarganya terbatas.

Sementara itu, Liyana benar-benar sakit hati dengan apa yang telah berlaku, lantas perlahan-lahan Liyana mengemaskan pakaiannya dia sudah nekad untuk mencari kehidupannya sendiri.

Sejak peristiwa malam itu...Liyana terus menghilangkan diri. Pak Husin dan mak Som hanya mampu mendoakan sahaja supaya Liyana akan terus di bawah lindungan Ilahi.

Sementara ibubapanya memendam rasa rindu...Liyana ligat menjalani kehidupan di Kota Metropolitan. Liyana langsung tidak menghiraukan perasaan kedua ibubapanya, yang penting Liyana bebas dari belenggu kongkongan ibubapanya.

Cintanya terhadap Darwis juga semakin meng'hanyut'kannya, Liyana sanggup lakukan apa sahaja demi Darwis.  

"U taukan sejak I lari dari rumah, I cuma ada U sorang jer...I rayu sangat U jangan la sia-siakan I k..", rayu Liyana manja.

"Iyer...dah berape kali u asyik ulang benda yang sama jer...pandai la I jaga U...U tak percayakan I ker..", balas Darwis.

"Bukan I tak percaya...tapi..mana lah tau tiba-tiba U menggatal dengan orang lain melepas la I...", jawab Liyana.

"Ah! Takde lah...U jangan risau laaa..hati I hanya pada U jer...I akan jaga U..percaya lah...", balas Darwis cuba meyakinkan Liyana.

Liyana hanya tersenyum dengan jawapan Darwis, Liyana yakin dia akan memperolehi kebahagiaan daripada Darwis.

Walaubagaimanapun kebahagiaan yang Liyana kecapi hanya la sementara..pagi itu puas Liyana menghubungi Darwis namun gagal.

Setelah puas mencuba akhirnya pelbagai perasaan bercampur baur dalam hati Liyana, lantas Liyana terus ke rumah Darwis.

"Darwis! Darwis! buka pintu!", panggil Liyana berulangkali dalam nada separuh menjerit.

"Eh!! ke..kenape U tak beritau nak datang...", tanpa menjawab Liyana terus meluru masuk ke dalam rumah Darwis.

"Darwis U ok ker...puas I call U tak jawab. I risaukan U tau tak", belum sempat Darwis menjawab tiba-tiba Liyana terdengar suara perempuan memanggil nama Darwis dari dalam bilik.

"Kau memang laki tak guna!!", jerit Liyana.


"Kalau aku laki tak guna buat apa kau tunggu lagi?!! Berambus dari rumah aku!!"..herdik Darwis lalu menolak Liyana keluar dari pintu rumahnya.

"U balik dulu..nanti I call U!", Darwis cuba memujuk.

"Tak payah...tak payah la U call I lagi...I dah tak percayakan U lagi..kita putus!!!", raung Liyana yang benar-benar kecewa dengan perlakuan Darwis.

Di saat kekecewaan yang teramat sangat hanya wajah kedua ibubapanya yang muncul di benaknya.

Liyana benar-benar ingin memohon keampunan dari kedua ibubapanya. Pada petang itu Liyana nekad untuk pulang ke kampung halamannya bertemu kedua orang tuanya.

Setelah sampai ke rumah ibubapanya, kelihatan rumah masih lagi tidak berubah masih lagi seperti dua tahun yang lepas.

"Assalamualaikum..",Liyana memberi salam.
"Waalaikummussalam...", pak Husin dan mak Som terpaku melihat wajah yang amat-amat dirinduinya itu.

Lantas Liyana terus memeluk dan mencium tangan kedua orang tuanya memohon keampunan di atas kesalahan dan keterlanjuran perbuatannya itu.

Kini barulah Liyana sedar kebebasan yang dicarinya telah memakan dirinya sendiri. Liya benar-benar kesal dengan apa yang telah berlaku.


Cinta sesama manusia belum tentu kekal abadi melainkan cinta kepada Ilahi dan kedua ibubapanya.



















 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan